کد خبر : ۲۲۱۷۶۴ تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۰۹/۰۶ ساعت ۱۷:۴۴

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه دزفول در نشست خبری:
بقاع دزفول دارای هیئت امنا خواهند شد/ وجود 462 موقوفه در شهرستان/ تشریح برنامه های دهه وقف

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه دزفول بااشاره به وجود 54 بقعه در این شهرستان از هیئت امنايي کردن تمامی این بقاع در آینده نزدیک خبرداد.

 بقاع دزفول دارای هیئت امنا خواهند شد/ وجود 462 موقوفه در شهرستان/ تشریح برنامه های دهه وقف

به گزارش خبرنگار شبکه خبری دز(دز ان ان)، حجت الاسلام مجتبی خميدي عصر شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت فرارسیدن دهه وقف در محل اداره اوقاف دزفول برگزار شد، اظهار کرد: ازابتدای سال جاری تاکنون دو باب مغازه و منزل مسکونی در شهرستان دزفول وقف شده اند و 3 مورد وقفی دیگر نیز در ایام دهه وقف رونمایی خواهند شد که مجموع موقوفات سال جاری در6 ماه اول سال 95 دزفول پنج مورد خواهند بود.

ثبت 50 مورد وقفی
وی با بیان اینکه تنها 5 سال است سامانه ثبت موقوفات شهرستان فعال شده از ثبت 50 مورد وقفی در این سامانه تاکنون خبرداد و افزود: بنابراین آمار دقیقی از تعداد موقوفات سال هاي گذشته دزفول بصورت ثبت شده وجود ندارد و عمدتا آمار بصورت پراکنده هستند.

تشریح برنامه های دهه وقف
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه دزفول به تشریح برنامه های این اداره به مناسبت دهه وقف پرداخت و گفت: همایش یاوران وقف در روز یکشنبه 14 آذر ماه با حضور عموم مردم در آستان مقدس سبزقبا برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام خميدي تصریح کرد: در این مراسم که با حضور امام جمعه دزفول و مدیرکل اوقاف خوزستان برگزار خواهد شد از برگزیدگان سی و نهمین مسابقات قرآنی شهرستان و عوامل اجرایی موکب اربعین دزفول در مرز چذابه و موکب فلکه شیخ انصاری با اهدای هدایایی تقدیر بعمل خواهد آمد.

وی همچنین به رونمایی 3 مقاله تخصصی در خصوص وقف در این همایش اشاره کرد و گفت: در حین این همایش، برنامه وقف و حوزه های علمیه دزفول نیز اجرا خواهد شد.

حجت الاسلام خميدي ادامه داد: حضور پزشکان متخصص و عمومی در صحن حرم سبزقبا و ویزیت رایگان شهروندان در روز شنبه هفته آینده از ساعت هشت صبح تا 14 ، به صدا درآمدن زنگ وقف در مدرسه راهنمایی شیخ انصاری، غبارروبی امام زادگان، برپایی غرفه های پاسخگویی، مشاوره و غرفه های اختصاصی مشاوره وقف در امام زاده های شهرستان ازجمله برنامه های اوقاف دزفول به مناسبت دهه فجر خواهد بود.

وی با اشاره به برگزاری جشن های تکلیف و جشن خودکار در مدارس شهرستان در دهه وقف، بیان کرد: در مراسم شب شهادت امام رضا (ع) نیز سخنرانی مراسم با رویکرد وقفيات این امام بزرگوار خواهد بود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه دزفول در ادامه توزیع بسته های حمایتی برای دانش آموزان بدسرپرست و بی سرپرست شهرستان و سخنرانی پیش از خطبه های نمازجمعه را نیز دیگر برنامه های در نظر گرفته این اداره به مناسبت دهه وقف عنوان کرد.

46 وقفی در دزفول وجود دارد
حجت الاسلام خمیدي تعداد موقوفات شهرستان دزفول را 462 مورد برشمرد و یادآور شد: از این تعداد، 431 مورد موقوفات متصرفی و 31 مورد نیز موقوفات غيرمتصرفي هستند.

وی اظهار کرد: این وقفيات موارد متعددی از جمله 292 مسجد، 6 فاطمیه، 3 زینبیه و یک مهدیه را شامل هستند ضمن اینکه موقوفه روضه خوانی، تامین جهیزیه، موقوفه اهل علم، درمان و بهداشت و موقوفه فقرا نیز در سطح شهرستان وجود دارد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه دزفول درخصوص دیدگاه منفی و ابهامات برخی از شهروندان دزفولی نسبت به مکان های وقفی نیز توضیح داد: بزودی مشخصات تمام مکان های وقفی شهرستان به صورت بنرهايي در مناطق مختلف نصب خواهند شد ضمن اینکه سایت اداره اوقاف و امورخيريه شهرستان نیز به منظور اطلاع رسانی به مردم بزودی راه اندازی خواهد شد.

حجت الاسلام خميدي رفع مشکل معارض برخی از زمین های وقفی این اداره را از اقدامات مثبت در چند وقت اخیر برشمرد و در خصوص نحوه صرف هزینه های وقفيات یادآور شد: درآمد هر موقوفه براساس خواسته های فرد وقف کننده و براساس درجيات موجود در پرونده هزینه خواهد شد بنابراین درخواست و اعتراض عده ای از مردم مبنی بر صرف این هزینه ها برای اقدامات ذکر نشده، منطقی نیست.

وجود 54 بقعه در دزفول
وی درادامه بابیان اینکه 54 بقعه در شهرستان دزفول وجود دارد، ساماندهی و هیئت امنايي اداره کردن این بقاع را از جمله اولویت های اصلی اداره اوقاف و امور خیریه دزفول در آینده نزدیک دانست.

حجت الاسلام خميدي ادامه داد: پس از ساماندهی این بقاع سپس به سمت هیئت امنايي کردن مساجد خواهیم رفت که مطالبه بسیاری از شهروندان است، ضمن اینکه انجام برخي تغییرات در  منشور هیئت امنايي مساجد نیز از برنامه‌های در دستور کار است.

وی در ادامه با بیان اینکه آستان مقدس سبزقبا درحال حاضر به صورت مدیریتی واحد اداره می شود، گفت: تلاش داریم تا مدیریت این مکان بزرگ مذهبی و فرهنگی را که قرار است بعنوان چهارمین حرم معنوی کشور معرفی شود به صورت هیئت امنايي تغییر دهیم که مقدمات این امر درحال انجام است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه دزفول در پایان خواستار مساعدت و همکاری اصحاب رسانه با این اداره برای اطلاع رسانی های مفید به شهروندان و کمک به بهبود ديدگاه مردم شهرستان نسبت به اقدامات اداره اوقاف شد.

برچسب ها: حجت الاسلام مجتبی خميدي رئیس اداره اوقاف و امور خیریه دزفول دهه وقف